top of page

טיול ג'יפים בדרך הבשמים

דרך הבשמים אשר הוכרזה בשנת 2000 על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, לוקחת אותנו למסע מהאלף ה - 10 לפנה"ס. ימי המצרים הקדמונים דרך הפיניקים ומלכי יהודה ומגיעה לשיאה במאה ה- 2 לפנה"ס עם ביות הגמל, כבהמת משא מדברית בימי הנבטים.

סיפורה של הדרך מתחיל בוואדיות של סולטנות עומאן הקדומה בדרום מזרח חצי האי ערב באזורי הגידול של עצי הלבונה, משם מערבה לשבא (תימן של היום), צפונה לפטרה בירת הממלכה שבדרום ירדן. מפטרה התפצלה הדרך לשני כיוונים, האחד צפונה על דרך המלך לדמשק, השנייה חוצה את דרומה של ארץ ישראל לנמל עזה לחוף הים התיכון. כאשר נתיב השיט הימי ממשיכים לאירופה, לנמלי מצרים וצפון אפריקה.

הנתיב המשגשג עובר על פני 2000 ק"מ והוביל בשמים, אבנים טובות, זהב, תבלינים, חיות אקזוטיות עורות וכו'.

שקיעתה של דרך הבשמים בנפילת האימפריה הרומית שנטלה את השליטה על ערי המחוז מידי הנבטים והתקשתה לשמור עליהם.

חלקה של הדרך העובר בארץ ישראל מתחיל במואה הנבטית סמוך לכביש הערבה, מערבה דרך המיצדים לעבדת, הלאה לשיבטה, ניצנה ונמל עזה.

הטיול בממלכת הנבטים יעבור דרך "מלונות בוטיק" קטנים עם שירות בסטנדרט גבוה, ניחשף לצמחים ובעלי חיים של המדבר, ונחצה אזורים גיאוגרפים שונים.

"אז הלך שלמה לעציון גבר ואל אילות על שפת הים בארץ אדום. וישלח לו חירם ביד עבדיו אוניות ועבדים יודעי ים, ויבואו עם עבדי שלמה אופירה ויקחו משם ארבע מאות וחמישים ככר זהב ויביאו למלך שלמה." – דברי הימים ב', ח', 17-18

"וגם אוני חירם אשר נשא זהב מאופיר הביא מאופיר עצי אלמוגים הרבה מאוד ואבן יקרה." – מלכים א', י', 11. דברי הימים ב', ט', 1

""רוכלי שבא ורעמה המה רוכלייך בראש כל בושם ובכל אבן יקרה וזהב נתנו עזבונייך." – יחזקאל כ"ז, 21

פרטי הטיול:

• משך הטיול: 8 שעות

• נקודת מפגש: מצפה רמון

• שעת מפגש מומלצת: 09:00 בבוקר

• אזור הטיול: מזרח הר הנגב, מכתש רמון וערבה תיכונה

• עונת טיול מומלצת: סתיו , חורף , אביב

סיפור דרך:

• ממצפה רמון נכנסים למכתש רמון ונוסעים עד לקיר המכתש. משם לאורכו עד לחאן סהרונים - שם מתחילים בנסיעה מקבילה לאורך דרך הבשמים הקדומה.

• חוצים את הקניון המרשים של נחל נקרות, עד למיצד ובור נקרות. ממשיכים הלאה לכיוון הערבה עד למיצד קצרה- תצפית מרשימה לכיוון הערבה.

• לאחר מכן נסיעה בנחל עומר עד לחאן מואה אשר בערבה. משם נעלה על הכביש ונחזור למצפה רמון בחזרה.